Somville Roger
Als geen ander wist hij in zijn werken gestalte te geven aan zijn bruisende levensdrang. Uit de pers: "De schilderijen van Somville ondergaan een stuwing, een dynamisme. De kleur, de vormen en de penseeltoetsen zijn de basis van de beweging die het doek doorkruist. De menselijke figuur blijft zijn wapen om de strijd van het realisme te winnen. Vrouwelijke figuren ontbloten hun lichaam zonder schaamte. Hun dikke borsten en wulpse vormen bekrachtigen hun aanwezigheid op het doek. De bijna identieke aangezichten schenken hen het statuut van ‘de’ vrouw, zoals Somville ze ziet, aanvoelt en streelt. Hij maakt ze uit kleur en ze wordt leven dat de ganse compositie doet trillen." Was lid van de Jeune Peinture Belge. Medestichter van de Groepen Force Murales (1947), Céramique de Dour (1951), Art et Réalité (1954), Arts d’Europe (1963), Mouvement Réalist Belge (1968) en Artes Bruxellae (1975); Muurschilderingen o.m. in het metrostation Hankar te Brussel (1974-1976), op universitaire campus te Louvain-La-Neuve (1987). Richtte een keramiekatelier op te Dour en was leraar monumentale kunst en directeur (1958-1984) aan de Academie te Bosvoorde. Werk o.m. in de musea te Brussel, Elsene, Luik, Charleroi, la louvière. Bibliografie: Somville (M. Fryns en E. Langui, uitgeverij Dereume, Brussel, 1973). L’oeuvre gravé de Somville (Ph. Robert-Jones, uitgegeven door Galerie Présences, Brussel, 1974).
Vermeld in BAS I en Twee eeuwen signaturen van Belgische kunstenaars. (PIRON)