opc_loader

Menu

Wij zijn geen veilinghuis. U kan de getoonde kunstwerken direct aankopen.

Aan de schandpaal

Artist: Jakob Smits  (Rotterdam 1855 - 1928 Achterbos (Mol))
Technique: Etching
State: See pictures
Signature: Atelier stamp
Sale with frame: No
Size picture (in cm): 9.5 cm x 8 cm (Moet)
Dimensions of the work: 28 cm x 20.5 cm
Obtained: Auction
Remarks:  Collector's stamp at the backside from Albert Van Loock

Smits was een religieus symbolist. Een twintigtal van zijn 89 etsen hebben een bijbels gegeven tot onderwerp. Het betreft voorstellingen uit het Nieuwe Testament. Hoewel de gekozen evangeliethema's klassiek zijn, is Smits daarin uiterst persoonlijk. Hij drukt de ongecompliceerde en diepe godsdienstigheid van het volk uit, de totale verbondenheid van hun leven van alledag met het hogere, door de bijbelse voorstellingen anachronistisch naar de Kempen van de eeuwwisseling te halen. De interpretatie van deze ets is niet eenvoudig. Het is niet duidelijk of de naakte Christusfiguur aan de schandpaal wordt vastgebonden of ervan losgemaakt. Is de man in burgerkleren op de voorgrond Smits zelf ? Drukt zijn knielende houding eerbied uit, of -zoals in het bijbelverhaal- gespeelde eerbied en dus spot ? De boer achterin heeft onmiskenbaar een sarcastische grijns op zijn gelaat. De ets doet alleszins denken aan schilderijen als Salome, waarop Smits zijn eigen hoofd op de schotel heeft gelegd, en aan Piëta, waarop hij als de gestorven Christus figureert. Het voorkomen van de kunstenaar zelf in een religieuze context -met mogelijk een ironische bijbedoeling- doet Ensoriaans aan. Ook de lijnvoering in deze ets doet aan Ensor denken. Matteus 27: 27 - 31 (Jakob Smitsmuseum)

184,00
Price

Artist: Jakob Smits  (Rotterdam 1855 - 1928 Achterbos (Mol))
Technique: Etching
State: See pictures
Signature: Atelier stamp
Sale with frame: No
Size picture (in cm): 9.5 cm x 8 cm (Moet)
Dimensions of the work: 28 cm x 20.5 cm
Obtained: Auction
Remarks:  Collector's stamp at the backside from Albert Van Loock

Smits was een religieus symbolist. Een twintigtal van zijn 89 etsen hebben een bijbels gegeven tot onderwerp. Het betreft voorstellingen uit het Nieuwe Testament. Hoewel de gekozen evangeliethema's klassiek zijn, is Smits daarin uiterst persoonlijk. Hij drukt de ongecompliceerde en diepe godsdienstigheid van het volk uit, de totale verbondenheid van hun leven van alledag met het hogere, door de bijbelse voorstellingen anachronistisch naar de Kempen van de eeuwwisseling te halen. De interpretatie van deze ets is niet eenvoudig. Het is niet duidelijk of de naakte Christusfiguur aan de schandpaal wordt vastgebonden of ervan losgemaakt. Is de man in burgerkleren op de voorgrond Smits zelf ? Drukt zijn knielende houding eerbied uit, of -zoals in het bijbelverhaal- gespeelde eerbied en dus spot ? De boer achterin heeft onmiskenbaar een sarcastische grijns op zijn gelaat. De ets doet alleszins denken aan schilderijen als Salome, waarop Smits zijn eigen hoofd op de schotel heeft gelegd, en aan Piëta, waarop hij als de gestorven Christus figureert. Het voorkomen van de kunstenaar zelf in een religieuze context -met mogelijk een ironische bijbedoeling- doet Ensoriaans aan. Ook de lijnvoering in deze ets doet aan Ensor denken. Matteus 27: 27 - 31 (Jakob Smitsmuseum)