opc_loader
Belgische kunstenaar Jan Vanriet

Jan Vanriet

Jan Vanriet is een Belgische kunstenaar die geboren is in 1948 te Antwerpen. Hij was een schilder, tekenaar, illustrator, aquarellist, graficus, dichter. Opleiding aan de Academie te Antwerpen (1967-1971). Behandelde voornamelijk klassieke thema’s in o.a. portretten, naakten, figuren, landschappen en stillevens. Zag de mens toen vaak op een humoristische wijze en plaatste hem meestal in een situatie. De gebeurtenis werd toegankelijk gemaakt door een geraffineerd gebruik van meestal pastelachtige tonaliteiten. Door reizen naar de Provence en Amerika werd het verhalend karakter van zijn werken gemodereerd. In het begin van de jaren ’80 versoberde het kleurenpalet en werd de verfbehandeling krachtiger. Nu leiden dissonante en ruw uitgewerkte kleurvlakken en krachtige contourlijnen tot een sterke zeggingskracht. Zijn figuratieve vormgeving haalt aldus voordeel uit de verworvenheden van de abstractie. Thema’s als de ontredderde mens, verpletterd door de politieke realiteit worden gevisualiseerd in beelden die refereren aan concentratiekampen, de val van het communisme, de situatie in de Oostbloklanden, de Islam. Realiseerde o.m. een monumentale muurschildering voor de Kredietbank te Brussel en werkte in 1998 aan een nog groter project voor het metrostation Brouckère, eveneens te Brussel. Uit de pers: “In zijn schilderijen vertelt J.V. visuele verhalen over herinneringen. Soms gaat zijn kunst over moeilijke menselijke relaties. Elders vormt de eenzaamheid het thema van zijn werk.” Pakte in 2006 in de galerie De Zwarte Panter te Antwerpen uit met zijn schilderijencyclus Dichterdood, gebaseerd op beelden uit Stalked by Film van Nikandr Turkin uit 1918 met als acteurs o.m. de tragische dichter Vladimir Majakovski en diens muze Lili Brik. Was ook werkzaam als illustrator: 100 tekeningen en aquarellen voor Maria Lecina (1976), 24 aquarellen en tekeningen voor Dood in Venetië van Th. Mann (1978), illustraties voor Het teken van de Hamster van H. Claus, Verhalen van W. Ruyslinck, Le Spleen de Paris van Ch. Baudelaire (1980). Werd in 1971 leraar en vervolgens directeur aan de Academie te Hoboken. Werk o.m. in het Museum te Antwerpen, in het Prentenkabinet te Brussel. Vermeld in BAS II en Twee eeuwen signaturen van Belgische kunstenaars. Bron: Piron.