opc_loader

Menu

Litho\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s en schilderijen van Vic Gentils

Gentils Vic

Vic Gentils was een Belgische kunstenaar geboren in 1919 te Ilfracombe Groot-Brittannië en gestorven in 1997 te Aalst. Hij was een schilder, assemblagist en beeldhouwer. Hij volgde opleiding aan de Academie te Antwerpen. Als leerjongen in een decorateursatelier in Antwerpen deed hij een rijke kennis op qua materiaalgebruik en technieken. Hij studeerde schilderkunst aan het Hoger Instituut te Antwerpen o.l.v. Is. Opsomer. Hij debuteerde als schilder en tekenaar, beïnvloed door het expressionisme en weldra aanleunend bij het neo-surrealisme. Na twintig jaar gaf hij de schilderkunst op voor een bijzonder type beeldhouwen: harmonische assemblages van voorwerpen. In 1957 ontstonden de eerste reliëfs in metaal op hout en het eerste abstracte geschrift in spijkers op planken genageld. In 1961 ontstonden de eerste composities in de ruimte. Hij gebruikte dan bestaande voorwerpen of fragmenten ervan, zoals lijsten, typmachines, piano’s, waarmee hij originele barokke composities samenstelde. De verminkte resten van machines, meubels en lijsten lijken te getuigen van een diepgeworteld sacraal gevoel. Was in 1958 medestichter van de Groep “Hessenhuis G 58”, in 1960 medestichter van “De Nieuwe Vlaamse School”. Uit de pers: “In de jaren ’60 ontpopte V.G. zich als een assemblage-kunstenaar. Hij verwerkte lijsten van oude schilderijen, wrakhout en fragmenten van meubelen tot abstracte, zwart gebrande composities en reliëfs. Door het parallellisme tussen de geassembleerde stukken ontstonden ritmische composities. Ongeveer in dezelfde periode begon hij piano’s te ontmantelen. Met die onderdelen stelde hij bruine of kleurige reliëfs samen. Nadien maakte hij driedimensionale sculpturen of objecten met fragmenten van oude meubelen. Uit een heterogeen arsenaal van objecten ontstonden figuren en portretten zoals deze van P. Delvaux, C. Permeke of C. Huysmans. In zijn oeuvre voltrekt zich een metamorfose door het materiaal te zandstralen, te beschilderen en in een nieuwe context te plaatsen”. Tot zijn meesterwerken worden zijn standbeeld van Lode Craeybeckx en de beeldengroep “Het grote schaakspel” gerekend. Was een veelzijdig kunstenaar en maakte o.m. ook juwelen, kleine sculpturen, schilderijen, collages, wandtapijten. Werk in de Musea te Antwerpen, Brussel, Gent, Oostende. Vermeld in BAS I en II. (PIRON)