Laboureur Jean-Emile
Émile Laboureur, bekend als Jean Émile Laboureur was een Franse kunstenaar die geboren is in 1877 te Nantes en die in 1943 overleden is in Pénestin. Hij was een Franse schilder, ontwerper, graveur, aquarellist, lithograaf en illustrator. Hij studeerde aan de Académie Julian, waar hij gravure leerde van Auguste-Louis Lepère. Zijn debuut op de Salon kwam in 1896.[ De meeste van zijn eerste werken waren houtgravures op primitivistische thema's, die doen denken aan Paul Gauguin. Na een verblijf in Duitsland, het bezoeken van musea, ging hij in 1904 naar de Verenigde Staten. Daar begon hij zichzelf voor het eerst "Jean Émile" te noemen. Van 1905 tot 1909 keerde hij verschillende keren terug naar de Verenigde Staten en Canada om deel te nemen aan tentoonstellingen. Na 1911 reisde hij naar Engeland, Italië, Griekenland en Turkije. Bij terugkeer in Europa vestigde hij zich in Parijs, waar hij overstapte van houtgravure naar etsen. Ondanks zijn dienstplicht in 1914, bleef hij schetsen maken voor zijn werken en publiceerde hij drie series gravures over het thema oorlog. Hij illustreerde zijn eerste boek, L'Appartement des jeunes filles van Roger Allard, in 1919. Hij zou uiteindelijk zesenzestig titels illustreren, waaronder werken van Jean Giraudoux, Jacques Cazotte, Remy de Gourmont, Auguste de Villiers de L' Isle-Adam, André Maurois, Colette, Tristan Derème, Anna de Noailles, Paul-Jean Toulet en Marcel Proust. Hij leverde ook bijdragen aan tijdschriften en vakbladen, zoals Gazette du Bon Ton en La Revue musicale, en gaf les in graveren in zijn atelier. Onder zijn opmerkelijke studenten waren Marie Laurencin en André Dunoyer de Segonzac. Begin jaren dertig kreeg hij de opdracht om illustraties te leveren voor de Catalogue Manufrance, die daarna nog tientallen jaren gravures gebruikte. Hoewel hij in Parijs woonde, kocht hij een huis in Bretagne en bracht daar de zomermaanden door. Een van zijn tekeningen van een Bretons landschap werd gegraveerd door Jean Antonin Delzers en stond in 1935 op de twee Frankenzegel. Van 1928 tot 1935 schreef hij verschillende boeken en artikelen over de graveerkunst; met name Considérations sur la gravure originale (1928), gepubliceerd in Brussel. (Wikipedia)