Servranckx Victor
Victor Servranckx was een Belgische kunstenaar geboren in Diegem in 1897 en gestorven in Vilvoorde in 1965. Hij was een schilder, tekenaar en beeldhouwer. Hij maakte op jonge leeftijd abstracte sculpturen in klei. Hij volgde opleiding aan de Academie te Brussel (1913-1917). Twee voor hem zeer belangrijke leraars waren Taelemans en Montald, die meteen ook de polen bepaalden waartussen zijn persoonlijkheid zich zou ontwikkelen. Hij was van 1917 tot 1925 werkzaam als tekenaar-ontwerper van behangpapier voor de Firma ULP te Haren. Hij nam deel aan de activiteiten van Jozef Peeters te Antwerpen en o.m. aan de tentoonstelling van het Tweede Congres van “Moderne Kunst” in 1922. Maakte vanaf ca. 1924 zijn eerste ontwerpen voor meubilair en bouwkunst, leidde debatten en gaf voordrachten over moderne kunst in binnen- en buitenland. Werd in 1925 uitgenodigd op de tentoonstelling “L’art d’aujourd’hui” te Parijs met o.m. Picasso, Braque, Van Doesburg, Mondriaan. Bleef, haast als grote uitzondering, zijn hele leven trouw aan de abstractie. Stond steeds in contact met de meest vooraanstaande kunstenaars van de moderne kunst in binnen- en buitenland. Zijn vroege werk, met een fantasievolle dadaïstische inslag, evolueerde naar een geometrische abstractie die de moderne mechanische wereld opriep en affiniteiten vertoonde met Léger, Kupka, Delaunay. Ca. 1927 bevrijdde zijn stijl zich van de strakke vormgeving en inspireerde hij zich meer op surreële visioenen en kosmische ruimten, met herinnering aan organische stoffen en planten. Ook de menselijke figuur werd dan opnieuw in kronkelende curven weergegeven. Na 1948 verliet hij deze visie om zich definitief te manifesteren als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de abstracte kunst in België, en knoopte hij opnieuw aan met het baanbrekend werk dat hij reeds van 1917 tot 1927 had geleverd. Was lid van het inrichtend comité van de Wereldtentoonstelling te Parijs in 1925, te Antwerpen in 1930 en te Brussel in 1935. Realiseerde in 1936 een muurschildering van 550 m² voor het paviljoen van de BRT te Brussel. Was vanaf 1932 leraar kunstfilosofie aan de Academie te Elsene. Werk o.m. in het Museum te Antwerpen. Vermeld in BAS I en II. (PIRON)