Vue de la porte d’Adeghem is een fijngevoelige aquarel met een zeldzaam uitzicht op de historische Adegempoort van Mechelen, zoals ze er rond 1780 moet hebben uitgezien. Deze poort bevond zich aan de stadsrand en gaf uit op de wegen richting Sint-Niklaas, Dendermonde en Gent. Om die reden werd ze in de volksmond ook wel de Gentse poort genoemd.
Met zachte kleurvlakken, lichtblauwe lucht en een uitgebalanceerde compositie, vangt De Noter het stadsbeeld in een verstild moment. De gotische poorttoren met haar slanke torentjes rijst op uit een rustiek tafereel, met wandelaars en figuurtjes langs het water. De gebouwen zijn architecturaal nauwkeurig weergegeven, alsof ze nog maar net uit de nevel van het verleden opdoemen.
De schilder toont ons een stad zoals we ze niet meer kennen: stil, gedetailleerd, haast tijdloos. Alles getuigt van een liefde voor erfgoed en een indrukwekkend observatievermogen. Deze aquarel maakt deel uit van een reeks werken waarin De Noter verdwenen monumenten opnieuw tot leven bracht, met een bijna documentaire precisie én een poëtische gevoeligheid.
Details:
• Kunstenaar: Jean-Baptist De Noter (Walem 1787 – 1855 Mechelen)
• Aquarel
• Staat: uitstekende staat
• Gesigneerd
• Verkoop zonder lijst
• Afmetingen zonder lijst: 19 cm x 14,3 cm
• Afmetingen met drager: 43,5 cm x 33,2 cm
• Herkomst: veiling
De zwarte achtergrond op de foto werd enkel gebruikt om de randen van het papier beter zichtbaar te maken. Dit maakt geen deel uit van het kunstwerk zelf.